E-Fatura Konusunda En Çok Merak Edilenler

E-fatura konusunda yayımlanan geçen haftaki yazımızdan sonra okurlarımızdan çok sayıda soru aldık, bu sorulardan en çok tekrar edenleri ve verdiğimiz cevapları bugünkü yazımızda Siz değerli okurlarımızla paylaşmak istiyoruz. Kaç...

E-fatura konusunda yayımlanan geçen haftaki yazımızdan sonra okurlarımızdan çok sayıda soru aldık, bu sorulardan en çok tekrar edenleri ve verdiğimiz cevapları bugünkü yazımızda Siz değerli okurlarımızla paylaşmak istiyoruz.

Kaç değişik yöntemle e-fatura düzenlenebilir? 

E-fatura süreçleri 3 yöntemden biri ile gerçekleşmek zorunda. Bunlar;

– E-fatura portalı,

– Entegrasyon usulü veya

– Özel entegratör yöntemidir.

Hangi yöntemi seçmeliyim? 

Hangi yöntemin kullanılacağı tamamen sizin tarafınızdan yapılacak değerlendirmeler sonucunda belirlenecek. Şirketinizin büyüklüğü, faaliyet gösterdiğiniz sektör, şube ve işlem sayınız yapacağınız değerlendirmelerde başrolü oynamalı.

Faturalaşma hacmi düşük olan firmaların www.efatura.gov.tr adresinde yer alan portal hesaplarını kullanmaları mümkün. Bu hizmet, bilgi işlem sistem alt yapıları yeterli seviyede olmayan kurumlar için tasarlanmış olup, kullanımı ücretsiz.

Yöntem değişikliği mümkün mü?

E-fatura portalı üzerinden uygulamaya başladıktan sonra entegrasyon yöntemlerine geçmenin önünde bir engel bulunmamakta. Ancak e-fatura uygulamasının, aynı anda hem entegrasyon hem de portal yolu ile kullanımı ise mümkün değil.

Gelen faturaya elektronik itiraz yapılabilir mi?

E-fatura uygulamasında ticari senaryoyu seçen mükellefler “kabul” veya “ret” uygulamalarını kullanarak gönderilen faturaya itiraz edebilecek. Bir diğer deyişle, ticari fatura uygulamasını seçen mükellefler önce faturayı inceleyecek, gerekirse faturayı kabul etmeyebilecek. Ancak hemen eklemek gerekir ki, ticari fatura senaryosunun uygulanabilmesi için kullanacak tarafların açık rızası yani bu konuda anlaşmış olmaları gerekmekte.

Temel fatura senaryosu kapsamında tarafınıza iletilen faturalara itirazı ise harici yollarla (örneğin noter kanalı ile) yapmanız gerekiyor.

Geçmiş tarihli e-fatura düzenlenebilecek mi?

En çok soru aldığımız hususlardan biri de e-fatura sisteminin geçmiş tarihli (örneğin bir ay öncesine) fatura düzenlemeye izin verip vermeyeceği. E-fatura sisteminde en çok 7 gün öncesine fatura düzenlenebilecek. Zira, bilindiği üzere Vergi Usul Kanunu’na göre faturanın mal teslimi veya hizmet ifasından sonraki 7 gün içinde düzenlenmesi zorunlu.

Karşı tarafın e-fatura kapsamında olduğu nasıl anlaşılacak?

www.efatura.gov.tr adresinde e-fatura sistemine kayıtlı kullanıcılar listesi sürekli olarak yayımlanmakta. Liste belirli periyotlarda güncelleniyor. Bu nedenle sık sık gerekli kontrollerin yapılması elzem.

E-fatura portalına faturalar nasıl girilecek?

E-fatura portalı üzerinden oluşturulacak elektronik faturaların tek tek elle mi girileceği haklı olarak merak konusu. Dışarıdan herhangi bir program aracılığıyla da sisteme fatura yüklemenin mümkün olup olmadığı zihinlerde büyük bir soru işareti oluşturuyor.

Belirlenen standartlara uygun olarak oluşturulacak faturalar XML formatında sisteme toplu olarak yüklenebilecek. Ancak bu yöntemle bir ayda yüklenebilecek fatura sayısının 5.000 adedi geçmemesi gerekmekte.

Portalda faturalar nasıl düzenlenecek?

E-fatura portalında öncelikle “fatura oluştur” ekranında yer alan alanlar doldurularak taslak fatura oluşturulacak. İlgili bölümler gereği gibi doldurulduktan sonra “Kaydet” butonuna basılarak fatura oluşturma işlemi tamamlanacak.

Doldurulması zorunlu alanlardan herhangi biri doldurulmadıysa sistem uyarıda bulunacak. Oluşturulan fatura otomatik olarak “Taslaklar” bölümüne kaydedilecek. Taslaklara gelen faturalar burada yeniden düzenlenebileceği gibi onaylanarak gönderilebilecek de.

Faturalar kim tarafından arşivlenecek?

Faturalar, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından muhafaza edilecek olmakla birlikte, bunların mükelleflerce kendi bilgi işlem sistemlerine indirilerek muhafaza edilmesi de gerekmekte.

İSMAİL KÖKBULUT / BUGÜN

Kategoriler
Vergi
Yorum Yok

Yazıya Yorum Yapın

*

*

SON YAZILANLAR

  • KDV Beyannamesi Hazırlarken Bunları Yapmayın

    Değerli okurlar, mesleğe yeni başlayanların KDV beyannamesi hazırlarken özellikli hususlarda sıklıkla yanlışlıklar yaptıkları görülmüştür. Bu nedenle bu hafta, KDV beyannamesi hazırlarken bilinmesi gereken özellikli noktaların neler olduğuna teorik ve...
  • SPK-TMS ve TTK Açısından Borca Batıklık Durumu

    Yeni 6102 sayılı TTK. İle birlikte hem TTK’ya göre ve Vergi Usul Kanununa (VUK) göre hazırlanan bilançolar ve Türkiye Finansal Raporlama Standartlarına (TFRS) göre hazırlanan bilançolar karşımıza gelmeye başlamıştır....
  • Danimarka’nın ‘sabrı tükendi’: Vergi dairesi kapatılıyor

    Danimarka Başbakanı Lars Løkke Rasmussen dün düzenlediği basın toplantısında 12 yıl önce kurulan Danimarka Vergi Dairesi’nin (Skat) kapatılacağını açıkladı. Rasmussen, kurulduğu günden bu yana skandallarla çalkalanan Danimarka Vergi Dairesi’nin...
  • KDV’de İngiliz modelinin detayları

    Maliye Bakanı Naci Ağbal, KDV uygulamasında yeni bir sistem üzerinde çalıştıklarını, İngiliz modelini değerlendirdiklerini açıklamıştı. Bakan Ağbal’ın açıklamasına göre sistem değişikliğine gidilerek, başta KDV iadesi olmak üzere aksayan yönler...